index



Aktuality
<--319/1044 -->
Spolu

Spolu proti šikane

12.Jan.2023

Na prelome novembra a decembra (24. a 25. 11. a 30. 11. a 1. 12. 2022) sme vďaka finančnej podpore z dotácie z rozpočtovej rezervy predsedu vlády v oblasti vzdelávania realizovali projekt „Spolu proti šikane.“ Žiaci 3. až 9. ročníka si spoločne s 2 lektormi z Outdoore Institute zažili rôzne aktivity zamerané na spoluprácu a komunikáciu v triednom kolektíve. Lektori dokázali v triedach vytvoriť uvoľnenú a dôvernú atmosféru, v ktorej bolo úplne prirodzené oceniť spolužiakov a tvoriť spolu jeden tím. Deťom sa takéto zážitkové učenie veľmi páčilo. Tu sú reakcie niektorých z nich (žiaci 9.roč.):

„Prednáška sa mi páčila veľmi, pretože tam boli veľmi priateľskí prednášajúci a myslím si, že aj keď v triede máme aj ľudí, s ktorými si moc nerozumieme, vtedy sme spolupracovali, pretože sme cítili zodpovednosť. Hneď teraz by som si to kľudne zopakovala. Vec, ktorá sa mi nepáčila tam asi nebola žiadna.“

„Páčilo sa mi všetko. Nezmenila by som asi nič. Najviac sa mi páčila hra s lanom. Som rada, že ešte žijem a že som mohla veriť mojim spolužiakom.“

„Podľa mňa všetko bolo super. Páčila sa mi tá hra s lanom, pri ktorej jeden z nás musel chodiť po lane a overili sme si svoju dôveru a dosť nám to pomohlo. Páčilo sa mi aj to, čo sme robili v triede. Keď sme písali svoje dobré vlastnosti a nenútili nás do ničoho, ale sa s nami rozprávali a mohli sme sa im ako keby otvoriť a porozprávať sa.“

V rámci projektu sme pod vedením lektorov zorganizovali aj interaktívne prednášky pre rodičov a učiteľov, na ktorých sa hlbšie oboznámili s príčinami vzniku šikany a kyberšikany. Dozvedeli sa, ako v triede, či v rodine rozpoznať, že niečo nie je v poriadku. Pozreli sme sa na často prehliadané signály obete a agresora a dozvedeli sme sa, ako týmto negatívnym javom predchádzať a efektívne ich riešiť.

Za financie z dotácie sme zakúpili 6 sád komunikačných kartičiek a hier a 2 nástenné mapy, ktoré sa venujú predchádzaniu šikanovaniu. Na osobitnom workshope sa naši pedagógovia naučili s kartičkami pracovať, aby ich mohli využiť počas ranných kruhov, na podporu komunikácie počas vyučovania, ale aj počas neformálnejších stretnutí so žiakmi.

Následne si všetky triedy so školskou psychologičkou vyskúšali prácu s komunikačnými kartami a hrami na posilnenie dobrej triednej klímy.

Veríme, že aj tento projekt prispeje k tomu, aby bola naša škola prostredím, v ktorom sa každý bude cítiť dôležitý a prijímaný.

Mgr. Miriama Križmová